Convertorul catalitic consta dintr-o carcasa din otel inoxidabil si face parte din sistemele moderne de control al emisiilor pentru motoarele pe benzina si diesel. Se asigura ca componentele nocive ale gazelor de esapament de la motoarele cu ardere interna sunt transformate in gaze inofensive.
Sarcina convertorului catalitic este de a transforma componentele nocive ale gazelor de esapament de la motoarele cu ardere interna in gaze inofensive printr-o reactie chimica.
Un convertor catalitic consta dintr-o carcasa din otel inoxidabil. In acesta este stocat un suport metalic (Metalith) sau ceramic (Monolith). Purtatorul este traversat de multe canale mici in directia longitudinala. Scopul este de a crea cea mai mare suprafata posibila, astfel incat catalizatorul sa aiba un efect optim. Suprafata purtatoare este prevazuta cu un strat foarte poros (stratul de spalare). Metalele pretioase (platina, paladiu si / sau rodiu) sunt incorporate in acestea. Catalizatorul este reciclat cu totul in centre speciale pentru reciclare catalizatoare.
Convertorii catalitici de schimb pentru vehiculele Euro 3 si Euro 4 cu diagnostic european la bord (EOBD) sunt denumiti convertoare catalitice compatibile EOBD. Mai ales modelele de vehicule mai noi au un EOBD. Noile generatii de vehicule diesel sunt, de asemenea, echipate cu functia EOBD. EOBD are sarcina de a monitoriza toate componentele si senzorii relevanti pentru emisiile de esapament in timpul conducerii. Inregistreaza defectiuni care sunt indicate soferului, de exemplu printr-o lampa de avertizare (MIL).
Motoarele diesel functioneaza intotdeauna cu un exces mare de aer. Din acest motiv, acestea au o proportie mare de oxigen in gazele de esapament. Convertorul catalitic pentru motoarele diesel oxideaza doua tipuri de substante:
- De asemenea, monoxidul de carbon (CO) la dioxidul de carbon (CO2)
- Hidrocarburi (HC) la dioxid de carbon (CO2) si vapori de apa (H2O).
Acest tip de convertor catalitic este destinat motoarelor pe benzina. La temperatura de functionare converteste urmatoarele substante:
- hidrocarburi nearse (HC) in dioxid de carbon (CO2) si vapori de apa (H2O)
- Monoxid de carbon (CO) la dioxid de carbon (CO2)
- Oxizi de azot (NO, NO2) in azot (N2) si oxigen (O2)
Aceste trei procese au loc simultan in convertorul catalitic. Prin urmare, se numeste convertor catalitic cu trei cai.
Un convertor catalitic cu trei cai necesita o anumita compozitie a gazelor de esapament. Numai astfel isi poate dezvolta efectul deplin. Exact atat de mult oxigen trebuie eliberat cat este necesar pentru oxidarea hidrocarburilor si a monoxidului de carbon. Acest lucru se intampla atunci cand o parte din combustibil este amestecata cu 14,7 parti de aer si arsa in motor. Se vorbeste aici despre asa-numitul „amestec stoichiometric”. Pentru a realiza acest amestec, sonda lambda plasata intre motor si convertorul catalitic masoara continutul de oxigen rezidual din gazele de esapament. Comanda motorului proceseaza rezultatul masuratorii si da impulsurile de control pentru o formare optima a amestecului.
Odata cu introducerea obligatorie a legislatiei privind emisiile EURO 5 incepand cu 1 ianuarie 2011, au devenit necesare noi dezvoltari in domeniul convertoarelor catalitice. Convertorii catalitici cu trei cai moderni se incalzesc acum in doar cateva secunde. Acest asa-numit comportament „light-off” este sustinut de utilizarea unor acoperiri speciale.